5 wskazówek jak przygotować się do pierwszej wizyty u psychologa/psychoterapeuty

Prawdopodobnie od jakiegoś czasu nie mogłeś uporać się ze swoimi trudnościami. W końcu zdecydowałeś się podjąć walkę o siebie i umówiłeś się do specjalisty (psychologa, psychoterapeuty).

Świetnie, zrobiłeś pierwszy krok w procesie pomocy. Czekasz na wizytę, a w głowie pojawiają się różne myśli (włącznie z chęcią odwołania spotkania). Wyobrażam sobie, jak trudne emocje mogą towarzyszyć Ci przed pierwszą konsultacją.

U moich klientów najczęściej pojawia się stres, lęk, zawstydzenie i niepewność. W 10-cio stopniowej skali powyższe emocje osiągają poziom 9 (prawie maksymalne natężenie). Zawsze powtarzam, że te wszystkie uczucia są normalne i mają prawo je odczuwać. Dobrą wiadomością jest to, że pod koniec pierwszej konsultacji ich natężenie spada do poziomu 1.

Co możesz zrobić, aby przed pierwszą wizytą czuć się bardziej komfortowo? Przygotuj się do spotkania. Poniżej znajdziesz przygotowaną przeze mnie listę wskazówek i pytań, które mam nadzieję będą dla Ciebie pomocne.

Szukasz psychologa/psychoterapeuty we Włocławku? Poznaj nas lepiej (link do o nas) i umów się na wizytę.

1. Pomyśl o tym, czego potrzebujesz od terapii.

Pomocne pytania: Czy chcesz dać upust swoim emocjom? Czy chcesz porozmawiać o ważnych dla Ciebie rzeczach, bez poczucia bycia ocenianą? Czy chcesz zrozumieć swoje zachowanie? Czy chcesz nauczyć się technik radzenia sobie z daną trudnością?

2. Pomyśl o tym, czego potrzebujesz od terapii.

Pomocne pytanie: Po czym poznałbyś, że nie musisz już uczęszczać na terapię?

3. Zrób listę rzeczy, które chciałbyś poruszyć podczas pierwszej sesji.

Nie musisz zabierać ze sobą tej listy, ale dobrze abyś miał czas na przemyślenie z czym przychodzisz na konsultację i dlaczego właśnie teraz. 

4. Zadbaj o swój komfort tuż przed spotkaniem.

Przyjdź na 5 minut przed umówioną wizytą. Nie planuj również niczego od razu po sesji. Zadbaj chociaż o 15 minut dla siebie.

5. Daj się poznać.

Postaraj się być otwartym i uczciwym wobec terapeuty. Nie musisz prezentować najlepszej wersji siebie.

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci przygotować się do pierwszego spotkania.

Ważne: W Centrum Psychoterapii Progres pracujemy w nurcie poznawczo-behawioralnym, w którym przyjmujemy, że to klient jest specjalistą od swojego życia, a terapia to spotkanie dwóch ekspertów.

Prawdopodobnie od jakiegoś czasu nie mogłeś uporać się ze swoimi trudnościami. W końcu zdecydowałeś się podjąć walkę o siebie i umówiłeś się do specjalisty (psychologa, psychoterapeuty).

Świetnie, zrobiłeś pierwszy krok w procesie pomocy. Czekasz na wizytę, a w głowie pojawiają się różne myśli (włącznie z chęcią odwołania spotkania). Wyobrażam sobie, jak trudne emocje mogą towarzyszyć Ci przed pierwszą konsultacją.

U moich klientów najczęściej pojawia się stres, lęk, zawstydzenie i niepewność. W 10-cio stopniowej skali powyższe emocje osiągają poziom 9 (prawie maksymalne natężenie). Zawsze powtarzam, że te wszystkie uczucia są normalne i mają prawo je odczuwać. Dobrą wiadomością jest to, że pod koniec pierwszej konsultacji ich natężenie spada do poziomu 1.

Co możesz zrobić, aby przed pierwszą wizytą czuć się bardziej komfortowo? Przygotuj się do spotkania. Poniżej znajdziesz przygotowaną przeze mnie listę wskazówek i pytań, które mam nadzieję będą dla Ciebie pomocne.

Szukasz psychologa/psychoterapeuty we Włocławku? Poznaj nas lepiej (link do o nas) i umów się na wizytę.

1. Pomyśl o tym, czego potrzebujesz od terapii.

Pomocne pytania: Czy chcesz dać upust swoim emocjom? Czy chcesz porozmawiać o ważnych dla Ciebie rzeczach, bez poczucia bycia ocenianą? Czy chcesz zrozumieć swoje zachowanie? Czy chcesz nauczyć się technik radzenia sobie z daną trudnością?

2. Pomyśl o tym, czego potrzebujesz od terapii.

Pomocne pytanie: Po czym poznałbyś, że nie musisz już uczęszczać na terapię?

3. Zrób listę rzeczy, które chciałbyś poruszyć podczas pierwszej sesji.

Nie musisz zabierać ze sobą tej listy, ale dobrze abyś miał czas na przemyślenie z czym przychodzisz na konsultację i dlaczego właśnie teraz. 

4. Zadbaj o swój komfort tuż przed spotkaniem.

Przyjdź na 5 minut przed umówioną wizytą. Nie planuj również niczego od razu po sesji. Zadbaj chociaż o 15 minut dla siebie.

5. Daj się poznać.

Postaraj się być otwartym i uczciwym wobec terapeuty. Nie musisz prezentować najlepszej wersji siebie.

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci przygotować się do pierwszego spotkania.

Ważne: W Centrum Psychoterapii Progres pracujemy w nurcie poznawczo-behawioralnym, w którym przyjmujemy, że to klient jest specjalistą od swojego życia, a terapia to spotkanie dwóch ekspertów.

Aleksandra Bończewska

Jestem psychologiem i psychoterapeutą w trakcie 4-letniego szkolenia psychoterapeutycznego w nurcie poznawczo – behawioralnym. W Centrum Psychoterapii Progres zajmuję się diagnozowaniem i prowadzeniem terapii dzieci, młodzieży i dorosłych oraz konsultacjami edukacyjno – zawodowymi.

1 komenarz

  1. Aleksandra Bończewska
    Daria 2019-11-04 w 12:43- Odpowiedz

    Ja właśnie zrobiłam tak, jak tutaj napisaliście. Zrobiłam sobie listę moich problemów. Były to różne lęki, także różne dziwne notoryczne zachowania. Gdy poszłam do psychoterapeuty Dariusza Rudasia, cały czas miałam przy sobie tę karteczkę, by w stresie o niczym nie zapomnieć. Ogólnie zdołałam się otworzyć na Pana doktora, dzięki czemu spotkanie przebiegło naprawdę bardzo dobrze. Tak jak i zresztą każde następne.

Zostaw komentarz

Go to Top